Menu

9 занимљивих активности за подстицање дечије маште

Дечија машта може свашта. Реченица коју сте сто пута чули, а сигурно и изговорили барем толико пута. Разлог томе није само зато што се згодно римује и што је људима лака за памћење, већ зато што заиста- дечији ум може да склопи наизглед неповезиве елементе и да направи нешто величанствено.

Ја верујем страствено: Ми не растемо у креативце, ми прерастамо креативност.- Сир Кен Робинсон

Већ смо раније писали о односу између тока формалног образовања и подстицања креативности, и о томе како је посебан труд потребан да се „угуши“ дечија радозналост и природна склоност да кроз искуство уче. Но, то није ова прича. Ово је прича о томе како ви, као родитељи, можете да разбуктате искрице креативности код своје деце. Важно је да знате да бити креативан не значи само цртати, певати, писати лепо, већ је креативност сакривена у свим оним ситницама које дете бира да уради нешто потпуно другачије и несвакидашње: од начина на који учи, проналази решења, користи своје тело, своје способности… Најбољи начин да подстакнете дете да се креативно „понаша“ јесте да створите контекст у којем је такво понашање занимљиво, пожељно, корисно. Дете треба да има довољно простора да ствара, а опет- довољно структуре да би могла да одржи фокус на ономе што је активност.

Обратите пажњу на то шта је то што детету привлачи пажњу и идите том стазом. Шта му је посебно занимљиво? Какве активности, са каквим материјалима? Да ли видите назнаку неког талента? Подстакните дете да укључи свој ум, трага за сличностима, разликама, повезује, одвезује, пита, сакупља, проба и успе или одустане….

У тим напорима да се изборите да креативност исплива, верујемо да Вам мало помоћи неће шкодити

Предлажемо Вам различите активности којима можете подстаћи дете да истражује своја интересовања.

1. Испричај ми причу!

прица

www.етсy.цом

Машта не би требало да има границе. Требало би да ствара мостове између наизглед непремостивих обала. Лав, месец, цвет, брод и балон, могу бити елементи једне велике магичне приче која се опире границама.

Зато-понудите детету елементе. Можете то урадити на начин представљен на слици (ако имате каменчиће с мора, нацртајте темперама симболе). Једноставније би било урадити то на шареним картицама. Нацртајте или одштампајте различите симболе на папирићима. (добар повод и да мало бојите заједно!) Можете се играти тако што, наизменично вадите картице и заједно причате причу.

„Био једном један лав“….“И он је сваки дан волео да гледа у месец“…“Сањао је да упозна један диван цвет“….

На овај начин, не само што подстичете дете да укључи машту, већ можете научити дете вештинама причања приче. Где је почетак, где је крај, ко су нам главни ликови…? Шта је заплет приче?

2. Доврши цртеж!

преузето са пинтерест.цом

преузето са пинтерест.цом

Знате како некад у облацима можете видети слонове, ђевреке, јастуке, бродове… Наш мозак као да има потребу да учита смисао у нешто што на први поглед, и не би требало да личи ни на шта. Међутим, баш у том придавању смисла бесмисленим облицима, довршавању недовршеног, стварању целине тамо где је доступан тек делић, крије се креативност. Понудите деци пар шара и питајте да доврши цртеж. Ко зна шта може да се од тога створи! Питајте и Ви дете да Вама нацрта коју шару па се и ви опробајте 🙂

3. Шта тоне а шта плута?

Преузето са хандсонасwегроw.цом

Преузето са хандсонасwегроw.цом

„Експерименте“ попут овог је увек корисно урадити са децом. Прво, зато што је деци једноставно, занимљиво да бацају ствари у воду. Друго, зато што је добар начин да се усвоји база о природи различитих материјала, и то без називања тог учења „хемијом“ (али кад размислите-јесте хемија!)

Исто можете урадити и са растворљивошћу. Шта се раствара а шта не? Узмите „Мултивиту“, песак, со, шећер, брашно, бибер… Поиграјте се! Не морате то назвати „растворљивошћу“.

Када размутите шећер и воду питајте „Где је нестао шећер?“…потом дајте детету да проба воду. „Ту је и даље, само га не видиш“ Искуствено, дете много више научи.

33ца4б196291ф5393540а3е1200аец5ф

Преузето са цоффеецупсандцраyонс.цом

4. Играјте се бојама!

Занимљиво је да ни многи одрасли не знају како се добијају боје. Алтернатива љубичастој темпери која се истрошила је… хм, друга љубичаста темпера?

А опет, тако је лако научити!

Мешање боја је одлична сензорна активност за децу. Можете једноставно понудити темпере и четкице и водити дете кроз мешање. Узмите жуту, плаву, црвену, белу и црну… Онда полако правите зелену, наранџасту, љубичасту… Светло зелену, тамно зелену… (Јесмо ли Вам рекли да је мешање четкицама и одлична активност за фину моторику?)

Овај експеримент са слике нам је био јако интересантан („Wалкинг Wатер Еxперимент“). Потребне су три теглице, боје и тоалет папир. Вода ће преко папира „прелазити“ у средњу теглицу а боје ће се мешати, дајући нову боју. Верујемо да ће и деци бити јако занимљив! Нека сами додају боје, претпостављају шта ће се добити…

5. Разгибавање мисли! Кид-Тхинкинг-1024x860

Подстичите децу да мозгају, траже што већи број решења да се расплету различити заплети. У те сврхе, користите мозгалице. Народне уморворине, загонетке, игре бројева, лавиринти… Начин на који се долази до решења је онај аспект мозгања који се повезује са креативним мишљењем.

Још су занимљиве и питалице: Шта је заједничко ….? (слону и шољи кафе, јабуци и марамицама…) Никад не знате шта ћете добити код деце (За разлику од одраслих, ретко ће одговорити тиме како је то глупо питање 🙂 )

преузето са мрпринтаблес.цом

преузето са мрпринтаблес.цом

6. Направите позориште!

У првој игри сте ви нудили елементе. Сада деца могу имати прилике да их сама направе. Нека осмисле причу, наместе позорницу и одиграју улоге за које мисле да им „леже“.

Кажу да су овакве игре корисне за развијање емпатије, јер дете покушава да сачини причу другога (најчешће ону која му је на неки начин била у искуству) а да је онда и проживи. Можете и да уочите необичности у причама које вам кроз игру деца причају и да их искористите као повод за разговор. Дакле, овакве „игре позоришта“ корисне су не само зато што провоцирају дечије креативне потенцијале, већ и зато што нам, на неки начин, нуде и информације о искуствима, схватањима, веровањима детета…

474590де813дц0аба79ц6ц832024цфд0

7. Направи шта год, од чега год!

Признајемо, ову слику смо ставили зато што предивно изгледа. Међутим, поента је да се од различитих материјала, наизглед обичних материјала, могу направити занимљиве ствари. Тако се од старих штапића од сладоледа може саградити величанствена кућа!

Дајте детету неколико пластичних чаша, пар папирних тањирића, разнобојне папире, ролне од тоалет папира или убруса, гумице, штипаљке и слично и понудите да му помогнете (или му не морате помагати ако жели да проба само) да сагради кулу…или брод…или шта год. Ето креативности на делу!

8. Осликајмо чашу!

преузето са кидспот.цом.ау

преузето са кидспот.цом.ау

Не мора чашу. Може и саксију (па да можда нешто и засадите). Углавном, узмите нешто обично, без шара и направите заједно са дететом нешто необично. Подстакните дете да се игра бојама, али и не само бојама: конфетама, шљокицама, дугмићима… шта год да Вам је доступно, понудите детету.

Овакве врсте активности имају велику улогу и у изградњи дететовог осећаја самопоуздања. Чињеница да је на нечему радио и да је на крају тог рада добио готов производ, даје извесну снагу да се у неком наредном креативном покушају, поново опроба.

мqдефаулт

9. Нешто се лепо кува!

Кување није активност само за одрасле, и мада је важно да одрасли контролишу ситуацију. Почните од једноставних ствари у којима дете заправо може да учествује. Користите прилике да учите (покажите детету шта значи када вода кључа, или када се на поклопцу шерпице ниоткуда појаве капљице…). На пример, направите заједно сендвич. Пустите дете да комбинује састојке. Сваки кувар би Вам рекао да је кување несумњиво креативна активност! 🙂

Пишите нам ако имате и Ви корисне предлоге. Надамо се да ћете уживати.