Menu

Проблем с пажњом. Шта радити?

Пажња је свакодневни предмет жалби родитеља широм света. Проблем са пажњом најчешће игноришемо у детињству (јер ко је још тада могао да се концентрише?) осим ако не долази заједно са неким другим „нежељеним ефектима“, „симптомима“, проблемима, попут кашњења са проговарањем, проблемима у говору, понашању, мишљењу овладавању основним моторичким вештинама, или током школског периода, проблемима са читањем и писањем или савлађивањем школских задатака.

Зашто је пажња толико важна?

Усмеравање пажње је нешто што је у самој бази учења и из тог разлога, још од малих ногу је треба развијати. Разлог томе је што без усмеравања пажње нисмо у стању да уловимо детаље ситуације из које нешто треба да научимо, а без одржавања пажње, не можемо да истрајемо у ситуацији довољно дуго да бисмо могли да нешто научимо. Не треба се ослањати да је пажња нешто што се напросто има, или нема. Пажњу треба тренирати. 5Да бисте могли да будете концентрисани одређено време на задацима које извршавате, морате бити у одређеној врсти менталне кондиције.

Шта радити када пажња „није у форми“?

Важно је знати на који начин није у форми. Да ли се дете затрчи, па после минута нема више снаге? Или је толико успорено, да на успорености изгуби енергију? Или стане на линију и пет минута се спрема да крене са трчањем? Или је можда све наизглед ок, а оно „у инат“ једноставно неће да потрчи? Или чека грдњу родитеља са аут линије?

Правило је јасно- ако Вам нешто није јасно, питајте. Најбоље је питати људе који већ раде са Вашом децом: учитеље, наставнике, тренере, психологе. Они су систем подршке, ваши савезници у раду са дететом који довољно дуго раде са дететом да могу да Вам дају професионално мишљење о проблему који им износите.

Шта је то што се од детета захтева?

Треба обратити пажњу на поља у којем дете „нема пажњу“. Некада дете непажњом „бојкотује“ активност коју сте изабрали за њега и махом, без њега. Ако је то пак активност коју он мора да обавља, чак и ако не жели, важно је да разумете зашто не жели. Продаја досадних а важних активности је важан аспект родитељског пословања. Повежите оно што не воли са нечим што воли и погледајте да ли то мења ствари.

Некад је упорност најважнија

Зашто кажемо упорност? Истрајати на задацима који нам се не допадају није пријатна. Није пријатно ни напрезати се физички да бисмо могли да уђемо у форму, је л’? Исто важи и за пажњу. Ретко када се може истрајати из прве. Изискујте од детета да што дуже истрајава сваки пут и све ће лакше ићи.

Вежбајте кроз игру3

Ретко коју вештину можете вежбати, а да притом не радите на пажњи. Покушајте да искористите прилику да са децом што раније почнете са активностима у којима је потребно да се оно активно укључи и истраје у стању фокусираности на активности којом се бави. Већ смо раније давали предлоге о вежбама. Можете их наћи у текстовима 7 игара за децу које помажу развоју интелигенције и Како мозак вежбати кроз покрет?

Процена неурофидбек методом

Да не бисмо пренаглили и погрешно називали дете лењим, тврдоглавим, безобразим или ко зна како другачије, добар пут је покушати да се докучи шта се дешава са начином на који мозак функционише. Доступна метода за такву врсту провере је ЕЕГ биофидбек или неурофидбек метода. 2Оваква процена нам може дати увид у то какву слику у глави детета праве одређене фреквенце можданих таласа, а те таласе притом, можемо повезати са различитим менталним стањима (нпр. поспаношћу, концентрисаношћу, лабавом пажњом, одржавањем пажње уз велики напор итд.) Уколико постоји потреба за неурофидбек тренинзима за свако дете се на основу иницијалних тестирања прави третман. Овом методом можемо да проверимо колико то дете не може, а колико неће.

Уз неурофидбек методу, најчешће се раде и тестови интелигенције. Разлог томе што је тест интелигенције, између осталог, осетљив и на дефиците у пажњи. Дакле, психолозима није циљ да виде само ИQ, већ да провере на којим се то подтестовима очитава слабије постигнуће. Неки подтестови нам могу указивати на то да постоје проблеми са пажњом. Исто тако, након третмана неурофидбек методом, деси се да се ИQ повећа и до 30 јединица (што прави огромну разлику у томе у коју категорију стврставамо дете. Резултат се мења не зато што се дете опаметило, него зато што је научило да усмери и одржи пажњу).

О неурофидбек методи можете сазнати више на сајту Биофидбек Асоцијације Србије.

Дакле, не одустајте. Пажња се вежба. Она је ментална вештина на којој се упорно ради.

Ако приметите проблем, не чекајте да прогредира. Обратите се људима који су стручни да Вам помогну.