Menu

Да ли поливање леденом водом уопште има смисла?

 

Морали бисте бити потпуно „искључени“, да у протеклих месец дана не приметите чудни тренд поливања људи леденом водом. Готово исто толико честе, као поливања водом, су молбе да се баш то не чини. Наиме, гледајући многе снимке познатих (и не тако познатих) наводе на помисао да је нешто што је био сјајан маркетиншки трик ради хуманитарног циља пошло наопако.

Шта је заправо АЛС Буцкет Цхалленге или Ице Буцкет Цхалленге?

ице-буцкет-цхалленге-1„Изазов“ је осмишљен као добар маркетиншки трик који служи подизању свести о амиотофичкој латералној склерози (АЛС) и охрабрује донирање новца у сврхе истраживања ове болести.

Ице Буцкет Цхалленге изазива „номиноване“ да сниме видео себе како се поливају леденом водом и потом номинују друге особе да учине исто. Номиновани има 24 часа да се подвргне овом изазову или да избегне „поливање“ тиме што ће донирати одређену своту новца Удружењу за борбу против АЛС-а.

Каква је, у ствари, болест АЛС?

Амиотрофична латерална склероза (АЛС) или Лу Герингова (Лоу Гехрингова) болест је врста неуролошке болести која захвата одређене групе моторних неурона. То је озбиљна болест која узрокује слабост мишића, инвалидност и на крају смрт. Амиотрофична латерална склероза често почиње с трзањем мишића и слабости у руци или нози, или неразговетним, теже разумљивим говором. На крају, болест утиче на способност управљања мишићима за кретање, говор, храњење и дисање.Болест се јавља код 1-3 особе на 100,000 људи. Једини одобрени лек који се користи – рилузол (Рилутек), може продужити живот пацијента, али су његови учинци скромни.Већина умире унутар 3-5 година од постављене дијагнозе. Лекари у 90 до 95% случајева не знају зашто се ова болест појављује.

Какви су ефекти кампање?

Према подацима Њујорк Тајмса, људи су „схаре“- овали више од 1.2 милиона видео клипова на „Фацебоок“-у између 1.јуна и 13.августа и поменули АЛС Цхалленге више од 2.2 милиона пута на „Тwиттер“-у између 29. јула и 17.августа. Чињеница да је пре него што је кампања отпочета, свест о постојању болести била крајње ограничена. Од када је кампања започела, значајно се више говори о овој болести. Уз то, много је више средстава уплаћивано за истраживање ове болести. Већ током првих недеља, према подацима Њујорк Тајмса Удружење АЛС примило је 41.8 милиона долара у донацијама (период 29.јул-21.август).Више од 739 хиљада нових донатора се укључило у акцију, што је више него дупло у односу на прошлогодишње донације (19.4 милиона за целу годину).

Дакле, о АЛС-у је почело да се говори много интензивније. Ени Нолан, председница АЛС удружења из Алабаме, од ове опаке болести изгубила је оца. Захвална на томе што је после ове кампање велики број средстава упућен на рачуне удружења оболелих од АЛС-а, поручује ипак онима који се поливају водом да воде рачуна и о едукацији.

   „О АЛС-у се сваког минута говори и многи који нису знали шта је то сада знају. Међутим, и даље је много оних који не знају нити ће икада сазнати.“ -Ени Нолан

Барбара Њухаус, председница и Извршни директор АЛС Удружења истиче да сада напокон постоји могућност да се стратешки планира ток акција, што раније није било могуће. (хттп://бит.лy/1у9БМкј)

ице_буцкет.јпг.ЦРОП.промо-медиумларгеГде ствар креће наопако?

Није поента у поливању.

Поливање је замишљено као казна за оне који НЕ донирају. Сада је све помешано. Поливају се и они који донирају и они који не донирају, и они који су номиновани и који се само-номинују. Многи у видео клиповима ни не помињу која је сврха поливања. Сврха „пост“-овања видео клипова постаје публицитет а не хуманитарна помоћ.

   „Многи од учесника вероватно троше више новца на врећице с ледом него на истраживање о АЛС-у„, пише Wил Оремус из магазина “Слате”.

Исти аутор назива велики број снимака лакрдијом, истичући да циљ није приказивање властите сексипилности у мокрим мајицама… ( И заиста, од када је постала тренд и у Србији, велики број „старлета“ приступио је поливању својих тела тек ради добијања публицитета доприносећи томе да ова кампања изгуби свој смисао ) Контратренд овој кампањи је #ноицебуцкетцхалленге који враћа смисао иницијативи тиме што охрабрује људе се, да уместо поливања леденом водом и објављивања снимка на друшвеним мрежама, едукују и донирају новац удружењима оболелих од АЛС-а или у друге хуманитарне сврхе.

Наравно, придруживање овом контратренду значило би одрицање од лајкова којима многима веома тешко пада. Нажалост.

Ово је наш напор да подстакнемо наше пратиоце да се едукују о овој болести и другим неуролошким болестима, уместо да се бесциљно поливају водом. Из тог разлога нећемо „качити“ видео клипове, верујемо да их већ има у довољном броју. У наставку се налази пар линкова са информацијама о АЛС-у, Паркинсоновој болести и појединим удружењима у Србији којима би значила Ваша помоћ.

АЛС Ассоциатион

Информације о Паркинсоновој болести

Удружење оболелих од мултипле склерозе

Удружење пацијената оболелих од неуролошких болести

Удружење оболелих од РА