Menu

Лето стиже…А шта нам раде деца?

           

Leto stiže…A šta nam rade deca?

Лето стиже…А шта нам раде деца?           

Бирајући тему за следећи блог пост, нисмо могли да одолимо а да не убацимо једну која почиње баш овим питањем. Шта раде деца током летњих месеци, када су вртићи и школе затворени, програми који су присутни преко године стопирани, а када многи родитељи и даље раде? Шта раде деца током летњих месеци?

кидс-суммер-413747Много је приче о томе како родитељи одлазе у екстреме када је у питању организовање времена које дете има као слободно од обавезних, неопходних активности. Неки родитељи до те мере структуришу слободно време да му се готово одузима епитет „слободно“. Други екстрем је у томе да се дете пусти да ради шта год му је воља. Од гледања цртаћа по цели дан, до игре пред рачунаром, преко играња по цели дан на улици, деци се препушта организовање сопственог времена. Иако се ништа не може тумачити као једнозначно добро или једнозначно лоше, екстреми не махом карактеришу као најмање пожељне варијанте.

Први екстрем где родитељи препуне дечији распоред активностима, не оставља времена да дете спонтано осмисли неку активност којом би могло да се бави. Уколико пак, те активности које су наметнуте распореду детета представљају махом оно што је жеља родитеља а не детета, онда нас не треба чудити да ће се дете бунити, да ће показивати знаке умора, или досаде или нам на неки други начин давати до знања да је то нешто што они не желе. Са друге стране, не треба дете пустити ни да ради све по свом нахођењу. Наиме, морали бисмо да претпоставимо да је дете способно да само расуђује и доноси одлуке о томе шта је најбоље за њега, што је наравно бесмислено претпоставити, јер чак и одрасли у томе често знају да погреше. Избор да цели дан гледа ТВ и игра игрице, ма колико пријатан за дете није најбољи могући начин да се утроши слободно време. Чак и ретко виђено целодневно играње детета у насељу (крају, парку, улици) није најпожељније јер је потребно да имамо барем неку дозу надзора и контроле над оним како је детету структурисано време.

Зашто је важно да се одрже барем неке контуре структурираности времена? Структуром обезбеђујемо извесну доследност, могућност да се предвиди одређена активност, а тиме и учимо дете да постоје извесни делови дана када се треба држати распореда (време ручка, време одмора, време за спавање). Такође, одређена систематизација времена омогућава једноставнију транзицију (прелазак) у „школско доба“ за децу која тек треба да пођу у школу или повратак на структурисано школско време и време после школе за децу која већ похађају разреде.

Како направити баланс? Пробајте да спојите занимљиво и корисно. Обратите пажњу на потребе и склоности детета. Уколико је могуће, укључите дете у планирање онога што треба да ради. Оставите увек пар сати „вишак“ , за непланиране, непредвиђене активности или за продужетак активности које су детету забавне или корисне.

Ми вам можемо предложити различите типове активности које могу бити занимљиве и корисне деци. Све ове активности доступне су у различитим приватним и државним институцијама које можете пронаћи на интернету. (ми нећемо промовисати те институције, али ћемо вас упутити на активности које ви можете даље тражити)

   Едукативне радионице за децу ( радионице где се кроз занимљиве активности учи о различитим темама )

   Креативне радионице (које имају за циљ да се коришћењем различитих материјала ради на каналисању дечијих креативних потенцијала)

   Летње школице језика.

   Летњи спортски кампови (током летњих месеци, ови кампови су доступни у различитим школама спорта, па и у нашој)

   Разноврсни летњи спортски програми, обуке пливања, активности у природи

сиблингс-паинтинг-он-тхе-флоорМеђутим, понекад је корисно не чекати да дете негде упишете већ да сами са дететом неку активност организујете. Деци можете понудити разноврсне активности и истовремено их и забавити и научити нечему новом. Можете заједно гледати одређене филмове, цртаће или слично, можете заједно слагати пузле, правити фигуре од пластелина, играти се бојама… Такође, можете заједно организовати посету некој планини, језеру, ићи у шетњу, на пливање или слично… Све су то неке једноставне активности којима се можете бавити заједно са дететом. Многе активности не захтевају много времена. Немојте се правдати да немате довољно времена. Квалитет проведеног времена је за децу много важнији него квантитет. Када организујете неку активност за дете корисно је запитати се:

Да ли је детету забавно? Да ли ова активност учи дете нечему новом? Да ли ова активност утиче позитивно на здравље мог детета?

Нема ничег лошег у томе да дете погледа ТВ, игра се на рачунару, таблету, али такво време треба дозирати. Наиме, бићете зачуђени да често када детету понудите неке другачије активности у којима су укључене и друге особе, дете почиње да посматра игре уз компијутер, гледање цртаћа, таблет, телефон као мање занимљиву опцију.

Да ли ви можда имате идеје како би било забавно и корисно проводити слободно време са децом?

Да ли можда имате идеју како би школица спорта могла да вам помогне да неку од активности реализујете?

Хоw-то-план-yоур-суммер-сцхедуле-А-Боwл-Фулл-оф-Лемонс

Волели бисмо да чујемо ваше мишљење. Пишите нам!